כבר קרוב לארבע שנים, מאז שהדרך שלי לעבודה התארכה משמעותית, אני מכור לספרי אודיו. חוויית ההאזנה לספר שונה מקריאה, אך בעיניי לא פחות (או יותר) טובה ממנה. צריך קצת זמן להתרגל, ומהספר השני או השלישי זה מרגיש כאילו קראתם כך תמיד.
מאוד פשוט להשיג ספרי אודיו – באנגלית דרך שירותים מסחריים כמו Audible או חינמיים כמו LibriVox שמוקדש לקלאסיקות, ובעברית בעיקר דרך שירות iCast שזמין באינטרנט, בסלולר וברוב הספריות הציבוריות.
"קראתי" בשנים האחרונות כמאה ספרי אודיו והעברתי מאות רבות של שעות בפקקי התנועה, שחדלו להיות מטרד עבורי. מסיבה זו, היה לי ברור משלב מוקדם שאני רוצה ש"המלך צ'ינגיס הראשון" יופק בגרסת אודיו. לא ידעתי אם אקריא אותו בעצמי או שלא, אך מתוך סקרנות חקרתי את התחום, וסיכמתי את ההמלצות שנחשפתי אליהן בסרטוני הדרכה שונים:
- יש להתאמן ולהתכונן היטב להקלטה, ולקרוא כל פרק לפני הקראתו
- מומלץ לעבוד ברמת הפיסקה
- לא כדאי להקריא את הספר ישירות מהמחשב, כי ההקלקות עושות רעש. רצוי להקריא מדפי הספר הפיזי או מטאבלט
- כדאי לחקות מקריאים מקצועיים שאהבתם את סגנון ההקראה שלהם
- חשוב לדבר "עם השפתיים" כדי שהמילים יישמעו בהירות ולא כמלמולים
- חשוב לשמור על דיקציה וחוקי דקדוק
- יש לשמור על קונסיסטנטיות – כל ההקלטה צריכה להיות אחידה מבחינת סגנון, ווליום וטון ההקראה
- רצוי לשחק דמויות שונות, אבל רק אם המשחק שלכם נשמע מקצועי. אם הוא לא, הקריאו מבלי
- לשחק. דעו את הגבולות שלכם
- צריך לחשוב כל הזמן איזו הרגשה אתם מנסים להעביר עכשיו
- הדיאלוגים צריכים להישמע כמו שיחות אמיתיות ולא כמו הקראה
- הקריינות צריכה להיות שוטפת ובלי הפרעות ועצירות רבות מדי
- משפטים רגילים בדרך כלל מסתיימים בטון נמוך
- זה בסדר שיישמעו נשימות חלשות בהקראה, אך עדיף שהן יהיו בין פיסקאות. בכל מקרה, אין צורך למחוק את הנשימות לגמרי לאחר ההקלטה, אלא להפחית את הווליום של הנשימות הבולטות יותר בכ-50 אחוז. אפשר לשקול להוריד או לקצר נשימות בתחילת משפט
- חשוב להקריא כשאתם רגועים ולא לנשום בלחץ. רצוי לנשום נשימות עמוקות לפני ההקראה (נשימה עמוקה ואחריה 10 שניות של הוצאת אוויר) ולנשום דרך האף
- קטעים רגועים יותר יש להקריא באופן רגוע יותר, וקטעים טעונים יותר להקריא באופן טעון יותר – זה נשמע אלמנטרי אך חשוב להדגיש זאת
- צריך להעביר בדיבור ביטחון, תשוקה ומגוון של רגשות באופן מלא חיים. חשוב לשמור על אנרגיה והתלהבות במשך כל ההקראה
- רצוי לדמיין שאתם מדברים למישהו
- יש להקריא שוב משפטים שאתם לא בטוחים שיצאו טוב
- רצוי לעשות הפסקות בהקראה מדי שעה. במהלך ההפסקות, מומלץ לשתות ויש שממליצים גם על גרגור מי מלח
- יש לדאוג שלא יהיו רעשי רקע (הזזת כיסאות, קולות מבחוץ, חיות מחמד וכולי)
- רצוי להשאיר את התוכנה והציוד כל זמן ההקלטה באותו מצב, כדי שההפקה תהיה אחידה
- חשוב שהמיקרופון לא יזוז במהלך ההקלטה, ושתקריאו כל הזמן מאותו מרחק מהמיקרופון. לרוב תולים אותו מלמעלה או על מעמד, ושמים כיסוי ספוגי עליו או מבודד רעש לפניו
- ראוי לבצע כמה בדיקות כדי לוודא שההקלטה איכותית, לפני שההקלטה ה"אמיתית" מתחילה
- תמיד כדאי להשתמש באוזניות – כך קולטים יותר פרטים
- רצוי להקליט במונו ובקצב דגימה (Sampling Rate) של 44.1 קילו-הרץ
- חשוב לגבות את ההקלטות לעיתים קרובות
- מומלץ לא לבצע מאסטרינג דרך תוכנות ותוספים (Plugins) להורדת רעש ושיפור סאונד, אלא לבצע אותו בשלושת השלבים האלה:
השוואה (Equalization) – חיתוך בס וצלילים גבוהים כאחד, כדי להיפטר מרעשי רקע
נורמליזציה (Normalization) כדי להגביר את הווליום הכולל של הההקלטה
דחיסה (Compression) כדי להפחית את ה"פיקים" הכי חזקים של ההקלטה
מקורות:
http://www.youtube.com/user/AudibleACX/videos
http://www.youtube.com/user/1greatvoice/videos
http://www.youtube.com/user/PatrickFraley/videos
http://www.youtube.com/user/OpenBookAudio/videos
תגובה אחת בנושא “טיפים להקלטת ספרי אודיו”